Weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit kan worden opgedeeld in incidentele- en structurele weerstandscapaciteit.
Bestanddeel | Incidentele weerstandscapaciteit | Structurele weerstandscapaciteit |
---|---|---|
Algemene reserve | x | |
Bestemmingsreserves | x | |
Stille reserves | x | |
Onvoorzien | x | |
Reserve grondbedrijf | x | |
Reserve sociaal domein | x | x |
Begrotingsruimte | x | |
Onbenutte belastingcapaciteit | x | |
Kostenreductie | x |
Incidentele weerstandscapaciteit
Met incidentele weerstandscapaciteit wordt het vermogen bedoeld om calamiteiten en andere eenmalige tegenvallers op te kunnen vangen zonder dat dit invloed heeft op de hoogte van het voorzieningenniveau van de programma’s.
Algemene Reserve
De algemene reserve is tot een bedrag van € 3.000.000 beschikbaar als buffer voor het opvangen van incidentele risico’s. Dit bedrag wordt dus niet ingezet in de eenmalige sfeer.
Volledigheidshalve wordt vermeld dat het gebruikelijk is dat het bedrag boven de buffer wordt ingezet in de eenmalige sfeer. In de Nota meerjarenbeleid is dit gedeelte ook weer maximaal beschikbaar voor het invullen van actiepunten, die met éénmalige middelen kunnen worden afgedekt.
Bestemmingsreserves
Bestemmingsreserves worden in aanmerking genomen als incidentele weerstandscapaciteit zolang de gemeenteraad de bestemming nog kan wijzigen en de besteding geen invloed heeft op de exploitatie. Het betreft een aantal reserves genoemd in rubriek D van het overzicht Reserves en Voorzieningen (bijlage 2).
In 2025 gaat het om een totaalbedrag van € 220.000.
De reserves zijn:
- Reserve Kunst (0,5% regeling) € 182.000
- Raadsaangelegenheden € 38.000
Stille reserves
Onder stille reserves wordt verstaan activa, waarvan de boekwaarde lager is dan de actuele waarde, maatschappelijk verhandelbaar en op korte termijn verkoopbaar is. Bovendien geldt dat activa niet duurzaam aan de bedrijfsuitvoering verbonden zijn of een maatschappelijke functie hebben.
Hiertoe behoren een aantal woningen die in eigendom zijn van de gemeente en worden verhuurd. Verder zijn nog enkele garageboxen in eigendom. Doel is om deze onroerende zaken bij beëindiging van de lopende huurovereenkomst te verkopen. Daarnaast zijn de panden Anjelierstraat 2 en 4 in eigendom. Doel is om de woningen en garageboxen op een goed moment te verkopen. De panden Anjelierstraat 2 en 4 worden betrokken bij de planontwikkeling Anjelierstraat-Tulpenstraat. De Woz-waarden bedragen € 2.359.000. De boekwaarde bedraagt ca. € 455.000. Per saldo bedraagt de stille reserve ca. € 1.900.000.
Uiteraard moeten deze stille reserves wel eerst te gelde worden gemaakt voordat ze daadwerkelijk als weerstandsvermogen beschikbaar zijn.
Reserve grondexploitatie
Omdat de gemeente in beginsel een actieve grondpolitiek voert en daarbij als ondernemer optreedt, moet ter wille van de continuïteit het weerstandsvermogen voldoende groot zijn om financiële risico's op te kunnen vangen. De buffer (het weerstandsvermogen) is in 2024 vastgesteld op maximaal € 292.000. De begrote stand is per 1 januari 2025 hoger. Het meerdere is vrij besteedbaar en wordt betrokken bij het dekken van de eenmalige lasten.
Zie ook de Nota van aanbieding en bijlage 1 “Financiële positie”.
Reserve Sociaal Domein
In 2015 hebben de decentralisaties plaatsgevonden van Jeugdzorg, Wmo en Participatie. De gemeenteraad heeft besloten om hiervoor een apart weerstandsvermogen te gaan vormen.
De stand van deze reserve per 1-1- 2024 wordt geraamd op € 2 miljoen.
Onvoorzien incidenteel
In de jaarbegroting wordt een bedrag van € 1,80 per inwoner geraamd voor onvoorziene uitgaven.
De raming heeft een zuivere bufferfunctie. Het bedrag, ca. € 45.000, is voor een kwart structureel en voor driekwart incidenteel.
Incidentele weerstandscapaciteit | |
---|---|
Vrij aanwendbaar deel algemene reserve | € 3.000.000 |
Bestemmingsreserves | € 220.000 |
Stille reserves | € 1.900.000 |
Reserve Grondexploitatie | € 292.000 |
Onvoorzien incidenteel | € 34.000 |
Totaal | € 7.446.000 |
Structurele weerstandscapaciteit
Met structurele weerstandscapaciteit worden de middelen bedoeld die permanent ingezet kunnen worden om tegenvallers in de exploitatie (van de gemeentebegroting) op te vangen.
Onvoorzien structureel
In de jaarbegroting wordt een bedrag van € 1,80 per inwoner geraamd voor onvoorziene uitgaven. De raming heeft een zuivere bufferfunctie. Het bedrag, ca. € 45.000, is voor een kwart structureel en voor driekwart incidenteel.
Begrotingsruimte
Het jaar 2025 sluit nog met een batig saldo. Het voorstel is om dit bedrag te reserveren voor toekomstige voorzienbare ontwikkelingen. Er resteren nog steeds onzekerheden op diverse terreinen die van invloed zullen zijn op deze begrotingsuitkomst (m.n. het "ravijn" in 2026 in het Gemeentefonds, vergrijzing, jeugdzorg, inflatie, te verwachten rijksbezuinigingen etc.). De meerjarenraming 2025-2028 laat zien dat er op dit moment geen structurele begrotingsruimte aanwezig is.
Onbenutte belastingcapaciteit
Onder onbenutte belastingcapaciteit verstaan we de ruimte die we hebben om de gemeentelijke belastingen en heffingen te verhogen. Leges en retributies mogen maximaal 100 % kostendekkend zijn. Met uitzondering van de marktgelden (weekmarkt) zijn alle tarieven 100 % kostendekkend.
Voor de berekening van de weerstandscapaciteit is, alhoewel dit niet bij de gemeente Wierden speelt, aansluiting gezocht met de normering OZB die voor een artikel 12-aanvraag Financiële Verhoudingswet wordt gehanteerd. Het normtarief voor toelating tot artikel 12 is in procenten 0,1595%. Als met dit tarief rekening gehouden wordt voor de berekening van de onbenutte capaciteit, dan komt de vrije ruimte uit op € 2.364.000.
Kostenreductie
Kostenreductie op bestaand beleid is in principe een doorlopend proces.
Structurele weerstandscapaciteit | |
---|---|
Onvoorzien structureel | € 11.000 |
Begrotingsruimte 2024 | € 0 |
Onbenutte belastingcapaciteit | € 2.364.000 |
Kostenreductie | € 0 |
Totaal | € 2.375.000 |