De legesverordening bestaat uit een drietal titels. Hieronder zijn deze aangegeven.
Titel I: Algemene dienstverlening
Hierin worden o.a. de huwelijken, reisdocumenten en rijbewijzen behandeld.
Huwelijken
De kosten voor een huwelijksvoltrekking bestaan uit personeelskosten, kosten van de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand en overige kosten. De inkomsten bestaan uit diverse tarieven. Naast een regulier tarief is er sprake van een tarief op bijzondere dagen en trouwen op een andere locatie die door de gemeente specifiek voor dit doel eenmalig wordt vastgesteld .
Reisdocumenten
Hiervoor hanteert de Gemeente Wierden maximumtarieven (rijksleges) die door het Rijk zijn vastgesteld. Dit houdt in dat naast de rijkskosten voor het reisdocument, een bijdrage voor de gemeente wordt gevraagd. Daarnaast is het mogelijk om een reisdocument met spoed aan te vragen. De kosten die een burger hiervoor betaalt zijn landelijk vastgesteld. De gemeente mag naast dit vastgestelde bedrag geen extra kosten voor een spoedlevering in rekening brengen.
Rijbewijzen
Voor het aanvragen van een rijbewijs wordt door het Rijk een vastgesteld maximumtarief gevraagd. Tevens is een spoedlevering mogelijk, maar net zoals bij de reisdocumenten mag de gemeente hiervoor geen extra kosten bovenop het vastgestelde tarief in rekening brengen.
Algemeen
Voor de berekening van de leges van de diverse producten verstrekt door het loket Burgerzaken wordt periodiek een arbeidsanalyse gemaakt om zo te kunnen bepalen hoeveel tijd er met de afgifte van één document gemoeid is
Titel II: Omgevingsvergunningen
De Omgevingswet is in werking getreden op 1 januari 2024; de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is op dezelfde datum gedeeltelijk (alleen voor nieuwbouw) in werking getreden. Beide wetten hebben gevolgen voor het heffen van leges. De Wkb zorgt ervoor dat een deel van het werk door een private partij wordt uitgevoerd, waardoor we minder leges kunnen heffen. We spelen in op deze veranderingen en monitoren de werkzaamheden en de daarbij optredende kosten die we gebruiken om de legesverordening aan te passen. Het daadwerkelijk aanpassen van de legesverordening gebeurt in de reguliere procedure voor de legesverordening 2025. Deze ligt in december 2024 ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad.
Ondanks de onduidelijkheid in de jurisprudentie is het uitgangspunt het dekkingspercentage voor dit onderdeel ook op titel niveau te willen aangeven. Dit betekent dat niet alle tarieven voor vergunningen maximaal kostendekkend zullen zijn. Daarentegen zullen er ook tarieven zijn die boven het maximale dekkingspercentage van 100% uitkomen. De grote projecten betalen op deze manier mee aan de kleine projecten.
Titel III: Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn
Het gaat hier o.a. om de onderwerpen horeca, evenementen en markten
Drank- en Horecawet
Binnen de gemeente vindt over het algemeen geen uitbreiding van horeca plaats. Het aantal aanvragen voor een drank of horeca vergunning is daarom afhankelijk van wisseling binnen het bestaande horecabestand.
Evenementen
Het gaat hier hoofdzakelijk om vergunningen voor kleine en grote evenementen. De kosten van vergunningverlening zijn via de leges te verhalen, de kosten die het evenement zelf met zich meebrengt kan de gemeente niet via de leges op de organisatie verhalen.
Kwijtschelding
Ons kwijtscheldingsbeleid is gebaseerd op de wettelijke regelgeving. Indien de belastingplichtige een minimuminkomen en weinig vermogen heeft verlenen wij in principe kwijtschelding. Kwijtschelding kan betrekking hebben op de volgende belastingen en heffingen: afvalstoffenheffing, rioolheffing en onroerende zaakbelasting (eigenaren). Aan het eind van elk jaar voeren we een toets uit of de belastingplichtige ook in het volgende jaar nog recht heeft op kwijtschelding. Als dit zo is, wordt er automatisch kwijtschelding verleend.
In de begroting 2025 is rekening gehouden met een totaal bedrag voor kwijtschelding van €120.000,-. Het bedrag is gebaseerd op 250 geheel of gedeeltelijke toewijzingen.