Programma 2 Sterke sociale samenleving

Ontwikkelingen jeugd

 Bestaand beleid

  • OZJT verzorgt als onderdeel van SamenTwente in opdracht van de 14 Twentse gemeenten de inkoop en het contractmanagement van jeugdhulp en Wmo voorzieningen. De contracten vertegenwoordigen een waarde van ca. 210 miljoen euro op jaarbasis, dus een zorgvuldige en doelmatige besteding is van groot belang. In 2022 is de Regiovisie Jeugdhulp Twente vastgesteld. Hierin staat beschreven hoe aanbieders, professionals en gemeenten in de aankomende jaren vanuit samenwerking de jeugdhulp gaan verbeteren. We hebben met elkaar afgesproken dat iedere jeugdige in Twente toekomstperspectief zou moeten hebben. Op basis van de Regiovisie zijn in 2023 en 2024 het strategisch inkoopdocument voor de nieuwe inkoop jeugdhulp per 1-1-2025 en de Samenwerkingsagenda Jeugd opgesteld. Deze agenda heeft als doel om de inspanningen van onderwijs, zorg en gemeenten voor de jeugd meer met elkaar te verbinden. Voorbeelden zijn samenwerking tussen de gemeentelijke toegangen, het van elkaar leren en zorg meer groepsgewijs inzetten via scholen. Naast de Samenwerkingsagenda werken we ook aan de opdrachten uit de landelijke Hervormingsagenda Jeugd. Die heeft als doel om de knelpunten in de jeugdzorg structureel aan te pakken.
  • Naast de extra taken voor de nieuwe inkoop jeugdhulp zijn de gemeentelijke taken voor jeugd en onderwijs de afgelopen jaren uitgebreid. Denk aan uitvoering van de jeugdwet, voor- en vroegschoolse educatie, regie op doorgaande leerlijnen en de toenemende psychosociale problematiek bij jongeren. Bij al deze taken werken we samen met partners als peuteropvang, onderwijs, jongerenwerk, gezondheidszorg, jeugdzorg en regiogemeenten.
  • Vroegtijdige signalering van problemen kan voorkomen dat er iets misgaat met een kind. Het op peil houden en investeren in de algemene jeugdvoorzieningen binnen de gemeente, zoals de kinderopvang, jeugdgezondheidszorg, scholen, sportclubs en het jongerenwerk voorkomt dat te veel kinderen/jongeren gebruik moeten maken van (duurdere) jeugdhulp. Ook de meer bewust op preventie gerichte jeugdvoorzieningen zijn erg belangrijk in het voorkomen van grotere vragen en problemen met betrekking tot (het opgroeien van) kinderen en jongeren. We blijven middelen beschikbaar stellen voor opvoedingsondersteuning, zoals dat o.a. gebeurt door 'Loes'.
  • Jaarlijks overleggen we met de jeugdgezondheidszorg (JGZ) over de uitvoering van het maatwerk jeugdgezondheidszorg in Wierden. In het uitvoeringsplan zijn afspraken opgenomen over de uitvoering van de reguliere werkzaamheden van de JGZ (uitvoering wettelijk vastgelegde basistakenpakket JGZ) en de lokaal wenselijke accenten. Van belang vinden wij dat JGZ proactief signalen deelt vanuit de uitvoeringspraktijk en aansluit bij de lokale initiatieven. Specifiek kopen we extra inzet van de jeugdarts in ten behoeve van de zorgstructuur en nemen we Pedagogische Gezinsbegeleiding Jeugdgezondheidszorg (PGJ) af als onderdeel van onze preventieve laagdrempelige aanpak op (opvoed)ondersteuning.
  • In de lokale zorgstructuur van de gemeente Wierden nemen hulpverlenende instanties deel in lokale multidisciplinaire overleggen, waarin alle casussen (gezinnen en kinderen waarbij meervoudige problemen aan de orde zijn) worden besproken.
  • Onder het huidige beleid vallen uitgaven voor onderwijs in lichamelijke oefening, voorziening huisvesting basisonderwijs en voortgezet onderwijs, schoolbegeleiding, onderwijsachterstandenbeleid en voor- en vroegschoolse educatie, leerplichtwet, leerlingenvervoer en peuteropvang.
  • De 14 Twentse gemeenten en het regionale onderwijs hebben de afgelopen jaren samen gewerkt aan De Twentse Belofte. De Twentse Belofte is een belofte aan alle jongeren in Twente die het niet zelfstandig lukt om hun school af te maken of werk te vinden of te houden. Dit is vastgelegd in een projectplan. Het plan is gericht op het bundelen van de gezamenlijke inspanningen om voortijdig schoolverlaten zoveel mogelijk te voorkomen waarbij diverse ‘beloftes’ zijn opgenomen die hieraan bijdragen. Een groot deel van die beloftes heeft betrekking op inspanningen die door/vanuit het onderwijs geleverd zullen gaan worden. Bij de Beloftes 3, 4 en 5 zijn gemeenten ook betrokken. Belofte 3 richt zich op begeleiding van schoolverlaters zonder startkwalificatie (met name VSO, PRO en Entree-opleidingen). Belofte 4 betreft meer de reguliere ondersteuning van jongeren met beperkingen die bij werkgevers geplaatst zijn, waarbij de gemeenten zorgt voor loonkostensubsidies en waar nodig jobcoaching. Belofte 5 richt zicht met name op inzet vanuit gemeenten op de doelgroep kwetsbare jongeren in de leeftijdscategorie 18-27 jaar die geen startkwalificatie hebben. Deze jongeren gaan ook niet (meer) naar school en hebben geen/weinig inkomen en/of geen uitkering. De inzet is erop gericht deze jongeren zoveel mogelijk weer terug te leiden naar school en/of werk.   
  • In februari 2024 zijn de gemeentelijke beleidsregels inzake tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van een Sociaal Medische Indicatie (SMI) vastgesteld. De gemeente bekostigt tijdelijk enkele dagdelen kinderopvang wanneer de ontwikkeling van het kind in het gedrang dreigt te raken of wanneer het voor het kind beter is om af en toe uit de thuissituatie te zijn. Deze tijdelijke vangnetregeling kan alleen ingezet worden wanneer ouders geen beroep kunnen doen op kinderopvangtoeslag en voorliggende voorzieningen zoals gesubsidieerde peuteropvang of het netwerk geen oplossing bieden. De inzet van een SMI heeft een normaliserend karakter. Kinderen die door gezinsproblematiek in de knel komen en waarbij ontwikkelingskansen onder druk staan, kunnen profiteren van opvang in een ‘normale’ omgeving. Hierdoor wordt de ontwikkeling van het kind gestimuleerd. De SMI-regeling wordt preventief ingezet, zodat eventuele inzet van (duurdere) jeugdhulp in de toekomst kan worden voorkomen. Dit staat beschreven als resultaat in de Maatschappelijke Agenda (2022-2026).  De verwachting is dat de SMI-aanvragen in 2025 zullen toenemen vanwege de verdere ontwikkeling van Kansrijke Start en nauwere samenwerking tussen de GGD, kinderopvang en de voorveldregisseurs.
  • Vanaf 2022 heeft de gemeente een wettelijke taak in het bieden van brede ondersteuning aan gedupeerden van de toeslagenaffaire. De brede ondersteuning richt zich op het kunnen maken van een nieuwe start na de toeslagenproblematiek op vijf leefdomeinen: financiën, wonen, zorg, gezin en werk. De voorveldregisseur heeft de taak om met gedupeerden in gesprek te gaan om gezamenlijk een plan van aanpak op te stellen en tot uitvoer te brengen. Afgelopen jaar hebben drie gedupeerden zich gemeld voor deze brede ondersteuning. De ervaring tot nu toe is dat er sprake is van zeer complexe (psychische) problematiek waarbij veelvoudig een beroep wordt gedaan op de voorveldregisseur en andere betrokkenen zoals de beleidsmedewerker, teamleider en juridisch medewerkers. De inzet van brede ondersteuning wordt volledig gedekt uit de SPUK regeling.
  • Gemeenten hebben binnen het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) budget gekregen om tot en met het schooljaar 2024-2025 in samenwerking met de voorschoolse educatie en het primair- en voortgezet onderwijs te helpen om coronavertragingen te bestrijden. De afgelopen twee schooljaren 2022-2023 en 2023-2024 is er naar behoefte van scholen en kinderopvang een menukaart opgesteld waaruit zij aanbod kunnen kiezen ter bevordering van de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren. Voor het laatste schooljaar 2024-2025 van de NPO-regeling is opnieuw een menukaart opgesteld in samenwerking met de scholen en kinderopvang.
  • Een van onze maatschappelijke opgaven is het verminderen van psychosociale problemen bij jongeren. Een belangrijk uitgangspunt is het rapport "Psychoanalyse jongeren gemeente Wierden: Hoe gaat het met de jeugd in de gemeente Wierden na de coronacrisis?". Dit rapport geeft zorgwekkende cijfers als het gaat om de toename van psychosociale problemen onder jongeren na de coronaperiode. Het psychisch welbevinden is verder achteruit gegaan, de eenzaamheid is sterk vergroot en de depressieve, suïcidale gedachten zijn fors toegenomen. Uit de enquête die is afgenomen blijkt dat niet alle jongeren hulpbronnen goed weten te vinden. In samenwerking met de welzijnsorganisaties worden de aanbevelingen uit het rapport uitgevoerd. De bekostiging van deze acties komen grotendeels uit de structurele begroting, GALA-budget en NPO-middelen.
  • Bijna alle leerlingen die gebruik maken van leerlingenvervoer in onze gemeente worden met de taxi vervoerd. Dit zijn totaal 129 van de 138 leerlingen (peildatum februari 2024) in de leeftijd van 4 tot en met 20 jaar. De onlangs vastgestelde verordening en beleidsregels geven kansen om samen met ouders en jongeren een persoonlijk vervoersplan op te stellen en ontwikkelkansen ten aanzien van het vervoer te benutten. Denk hierbij aan het oefenen met het openbaar vervoer of met de fiets, met behoud van de mogelijkheid om terug te vallen op taxivervoer. Uit onderzoek is gebleken dat het zelfstandig reizen een positief effect heeft op de ontwikkeling van jongeren.
  • Belangrijk onderwerp uit de Samenwerkingsagenda Jeugdhulp is preventie van schoolverzuim. Hier werken we aan o.b.v. de Regionale visie schoolaanwezigheid. Deze is van toepassing op het PO, VO en MBO. Bij schoolaanwezigheid gaat het over de onderwijsdeelname en daarmee onderwijstijd van alle leerlingen. Door het monitoren van de onderwijstijd op het niveau van de school, de klas én de leerling maken we zichtbaar waar extra steun nodig is.
  • Op 13 mei 2024 heeft de gemeenteraad de kredieten beschikbaar gesteld voor de nieuwbouw van basisscholen de Talenter en de Wegwijzer in Enter en de daarmee samenhangende verplaatsing van een kunstgrasveld en de benodigde aanpassingen in de verkeerssituatie. Vervolgens worden de aanvraag nutsvoorzieningen en architectenselectie opgestart en de ontwerpfasen (voorlopig en definitief ontwerp) gereed gemaakt om daarna de ruimtelijke procedure (wijziging van het omgevingsplan en omgevingsvergunning) op te starten.
  • Voor de wettelijke taken om huiselijk geweld en kindermishandeling tegen te gaan werken we als 14 Twentse gemeenten samen binnen Veilig Thuis Twente (VTT). Slachtoffers, daders en omstanders kunnen hier terecht voor deskundige hulp en advies. VTT is er voor iedereen, jong en oud, die te maken heeft met huiselijk geweld of kindermishandeling. Veilig Thuis geeft advies en biedt ondersteuning, ook aan professionals. Veilig Thuis biedt de helpende hand, doorbreekt onveilige situaties en zet mensen in beweging.
Deze pagina is gebouwd op 10/14/2024 16:15:36 met de export van 10/14/2024 16:10:23