Bestaand beleid
- De Wierdense uitgangspunten voor het sociaal domein staan verwoord in de Maatschappelijke Agenda 2022-2026. Wij werken aan een integrale aanpak met eigen kracht als basis, aandacht voor preventie en de gemeente als regisseur en financier. Met als doel kwalitatief goede en betaalbare ondersteuning voor onze inwoners in de toekomst. De doelstellingen van het IZA en het GALA sluiten hier één op één op aan. Daarom besteden we de regionale middelen IZA en de brede SPUK GALA niet aan hele nieuwe activiteiten, maar breiden we de activiteiten o.b.v. de Maatschappelijke Agenda uit en/of intensiveren we ze.
- De kern van alle landelijke beleidslijnen, zoals IZA en GALA, én van onze eigen Maatschappelijke Agenda is om te werken aan minder geïndiceerde zorg en meer oplossingen, ondersteuning en zorg door eigen kracht en met hulp van eigen kring. Een krachtig voorveld is daarbij van cruciaal belang om onze inwoners met een kleine hulpvraag of beginnend probleem van de juiste ondersteuning te voorzien. Door in te blijven zetten op preventie en versterking van voorveldactiviteiten wordt het aantal inwoners dat daadwerkelijk gebruik zal moeten maken van professionele ondersteuning zo laag mogelijk gehouden. Dit doen we samen met maatschappelijke partners die hiervoor van de gemeente Wierden een subsidie ontvangen. Daarnaast zorgen we er voor dat degenen die het echt nodig hebben ook die ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. We zijn ons er wel degelijk van bewust dat er ook mensen zijn die geen hulpvraag stellen, geen hulp aanvaarden of ernstig in hun eigen kracht zijn beperkt. Juist deze mensen benaderen wij actief en bieden wij professionele ondersteuning aan.
- De toegang tot gemeentelijke ondersteuning is cruciaal in sturing op onze doelen. De toegangsfunctie is belegd via onze gemeentelijke regisseurs. Eén gezin, één plan, één regisseur is hier steeds meer leidend in. Integraliteit in de uitvoering, een gezinsbrede blik, ook al ben je specialist op een bepaald terrein. De focus van de toegang is steeds meer het vergroten van zelfredzaamheid en het versterken van eigen kracht, tijdelijke ondersteuning met inzet van gebruikelijke hulp, mantelzorg, sociaal netwerk en activiteiten uit het voorveld. Dit vraagt tijd en kwaliteit in de gesprekken met onze inwoners.
- Twente is voorloper in de aanpak van zorgfraude. Dit is belangrijk om kwalitatief goede zorg voor kwetsbare inwoners te kunnen garanderen. Verschillende overheidspartners, waaronder Twentse gemeenten, OZJT/Samen14, Sociale Recherche Twente (SRT), politie, Openbaar Ministerie (OM) en Belastingdienst werken onder het RIEC-convenant intensief samen om misstanden aan te pakken en fraude en criminele activiteit vanuit of rondom zorg te voorkomen. De ambitie is binnen Twente een dusdanig beleid en bijbehorende handelswijze vast te stellen dat oneigenlijk gebruik van zorggeld niet meer voorkomt. Dat vereist een gezamenlijk beleid vanuit 14 Twentse gemeenten gericht op het uitsluiten van kwaadwillende aanbieders in het traject voorafgaande aan de gunning en contractering. Dit is in 2023 o.a. in praktijk gebracht door de ontwikkeling van het Kwaliteits- en Integriteitsinstrument Twente (KIT). Het KIT is een beoordelingssysteem van de contracten die worden afgesloten en wordt in 2024 voor het eerst toegepast bij de aanbesteding van de contracten jeugdhulp en Wmo per 1-1-2025. Hierbij wordt integriteit en kwaliteit vooraf getoetst en wordt een risicoanalyse uitgevoerd, zodat er bij de gunning kwalitatief goede en integere zorgaanbieders overblijven.
- Beschermd wonen en maatschappelijke opvang zijn vormen van zorg die vallen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Op basis van bestuurlijke afspraken tussen het ministerie van VWS en de VNG voert Almelo deze centrumgemeentetaken nu uit voor onze subregio. Op dit moment is de subregionale samenwerking op verschillende manieren nader geregeld, o.a. met een regiovisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang en een Centrumgemeenteregeling. De Regiovisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang is in 2023 verlengd met twee jaar en wordt in 2025 geactualiseerd. Daarna worden de nieuwe afspraken, voortvloeiend uit de nieuwe beleidsvisie, vastgelegd in een nieuw regioplan. Doel van de hernieuwde regionale samenwerkingsafspraken blijft om door regionale samenwerking inwoners van onze gemeenten die tijdelijk specialistische ondersteuning nodig hebben door (psycho)sociale problematiek zo snel en goed mogelijk dicht bij huis óf thuis te blijven helpen. Het Rijk is per 1-1-2022 een traject gestart om de verantwoordelijkheid voor beschermd wonen naar alle gemeenten afzonderlijk door te decentraliseren. De rijksbijdrage beschermd wonen zou vanaf 1 januari 2025 in een periode van 10 jaar herverdeeld over het land. Hiermee worden tevens de beschikbare financiële middelen door gedecentraliseerd naar alle gemeenten afzonderlijk. Met het woonplaatsbeginsel wordt geregeld dat alle gemeenten voortaan verantwoordelijk zijn voor beschermd wonen voor de eigen inwoners. Echter is medio 2024 bekend geworden dat het niet meer gaat lukken om de Wet woonplaatsbeginsel en daarmee ook het objectieve verdeelmodel per 1 januari 2025 te laten ingaan. De nieuwe streefdatum voor invoering is nu 1 januari 2026. Voor maatschappelijke opvang verandert er vooralsnog niets in de landelijke afspraken; deze taak wordt mogelijk over enkele jaren verder gedecentraliseerd.