Actiepunten
- Onderzoek en pilot onafhankelijke coach/reablement
De doorontwikkeling van de maatwerkvoorziening Huishoudelijke Ondersteuning (HO) is inhoudelijk én financieel van belang. In 2023 is uit onderzoek gebleken dat het inzetten van een onafhankelijk coach bij HO niet past bij onze manier van werken met voorveldregisseurs. Daarom wordt in overleg met ergotherapeuten en fysiotherapeuten in 2024 verder gezocht naar preventieve manieren van werken die inwoners ondersteunen in het langer zelfstandig hun huishouden te runnen.
Daarom wordt in lijn met de NMB 2023-2026 en 2024-2027 voorgesteld om de pilot onafhankelijk coach/reablement voort te zetten in 2025.
Lasten onderzoek en pilot voor 2025: € 20.000 (eenmalig)
- Onderzoek en mogelijke pilot voorliggende vervoersvoorzieningen
Wierden kent weinig openbaar vervoer en er zijn weinig voorliggende vervoersvoorzieningen. In de NMB 2023-2026 is voor 3 jaar geld beschikbaar gesteld om te onderzoeken hoe we meer voorliggende vervoersvoorzieningen kunnen realiseren. We werken hierbij samen met de provincie en andere gemeenten. Met als doel om onze inwoners meer eigen regie te bieden en de omvang van het maatwerkvervoer in de hand te houden.
In lijn met de NMB 2023-2026 en 2024-2027 wordt voorgesteld om het onderzoek naar voorliggende vervoersvoorzieningen voort te zetten in 2025.
Lasten onderzoek en pilot voor 2025: € 20.000 (eenmalig)
- Formatie
Ten behoeve van het realiseren van de doelen en het op een adequate wijze uitvoering kunnen geven aan de reguliere taken en werkzaamheden is formatie benodigd. Ondanks de behoefte is kritisch gezocht naar een realistische balans tussen wens en daadwerkelijk uitvraag.
Gevraagd wordt om ten behoeve van dit programma, onderdeel sociaal zelfredzaam, de volgende formatie beschikbaar te stellen:
- Medewerker inkooptrajecten WMO en Jeugd: 0,56 fte schaal 10 (incidenteel voor 2025)
Deze formatievragen worden nader toegelicht in het hoofdstuk ‘Overhead, onvoorzien en vennootschapsbelasting’.