Programma 3 Duurzame ontwikkeling

Energie, warmte en klimaatadaptatie

 Actiepunten

  • Uitvoeringsagenda Duurzame ontwikkeling

De uitvoeringsagenda is op 23 juli 2024 door het college vastgesteld en ter informatie aan de raad worden aangeboden. De activiteiten uit de Uitvoeringsagenda worden deels uit bestaande middelen gefinancierd en uit de extra middelen die het Rijk beschikbaar heeft gesteld voor de uitvoering van de klimaatdoelen (CDOKE). Belangrijke opgaven uit de uitvoeringsagenda zijn grootschalige energieopwekking, warmteprogramma, verkenning Smart Energy Hub, mono-mestvergisting, actieprogramma Circulaire samenleving en de verkenning naar een gemeentelijk energiebedrijf. Via een dashboard wordt inzichtelijk gemaakt hoe de voortgang van de uitvoeringsagenda is en op welke wijze we gebruik maken van datagedreven werken.
Daarnaast komt in de Uitvoeringsagenda Duurzame ontwikkeling de opgave rondom klimaatadaptatie en biodiversiteit terug vanwege de dwarsverbanden met duurzaamheid. De kosten voor klimaatverandering zijn opgenomen in het Watertakenplan en staan financieel op programma 5 vanwege de relatie met de openbare ruimte. Dit geldt deels ook voor de kosten van bio divers maaibeleid.

Lasten 2025: € 160.000 (eenmalig)
Lasten 2026: naar schatting € 350.000 (eenmalig)
Lasten 2027: naar schatting € 350.000 (eenmalig)

Dekking van deze lasten (inzet en planvorming) kan geschieden door Rijksmiddelen, voor 2026 en 2027 staat de systematiek die het Rijk gaat hanteren nog niet vast.

  • Smart Energy Hub

Het opzetten van een Smart Energy Hub past binnen de programmalijn ‘verduurzamen en ontwikkelen bedrijfslocaties’ van de Regio Deal Twente. Hiervoor is een projectvoorstel ingediend bij het Twente Board en daarnaast is samen met de Werkgevers Kring Enter (WKE) een commitmentverklaring opgesteld. Er is gerekend met een nu bekende verdeling van de kosten 30% Regio Deal, 70% Gemeente Wierden, zonder rekening te houden met bijdragen van de deelnemende bedrijven. Mogelijke verdere investeringen zijn afhankelijk van de ontwikkelingen (externe organisatievorm, entiteit, deelname bedrijven) in 2024 en 2025. Bijdragen van bedrijven is zeer logisch en drukt de kosten aanzienlijk. Ook een andere verdeling Regio Deal - Gemeente Wierden is niet ondenkbaar.
Uitgaande van “worst- case” scenario ziet de dekking van de lasten er als volgt uit:

Lasten 2024: € 175.000 (eenmalig)
Dekking 2024: totaal € 250.000 waarvan 30% aandeel Regio Deal, 70% aandeel Wierden, wordt verwerkt in de jaarrekening 2024;
Lasten 2025: € 189.000 (eenmalig)
Totaal € 270.000 waarvan 30% aandeel Regio Deal, 70% aandeel Wierden ;
De aandelen 2024 en 2025 worden ten laste gebracht van de ontvangen
Rijksmiddelen duurzaamheid. Daarmee is het project budgetneutraal;
Mogelijke verdere investeringen in 2026 e.v.: P.M.

  • RES en grootschalige opwek

De gemeente Wierden geeft uitvoering aan de Regionale Energiestrategie (RES Twente) en wil dan ook ruimte geven voor de realisatie van grootschalige duurzame energieproductie in de periode 2023 tot en met in eerste instantie 2030 en daaropvolgend in de periode tot 2050. Deze ruimte zat tot op heden vooral op de realisatie van grootschalige zon opwekking. De provincie Overijssel heeft de gemeenten laten weten dat er nu met name wordt ingezet op windenergie om de afgesproken 1,5 TW binnen de Regionale EnergieStrategie Twente (RES Twente) te halen. Daarnaast wordt er gewerkt aan de RES Twente 2.0. Gezien de provinciale ontwikkelingen op het gebied van wind- en zonbeleid zal naar verwachting deze eind 2024 worden vastgesteld. Het is zeer onduidelijk hoe en in welke vorm de RES 2.0 wordt doorgezet. En wat dan uiteindelijk de status is van deze nieuwe afspraken.

Lasten 2025: € 60.000 (eenmalig)
Dekking rijksmiddelen uit reserve duurzaamheid

  • Laadinfrastructuur

De gemeente Wierden heeft een Laadvisie vastgesteld. Deze wordt in 2024 geëvalueerd. Voor de exploitatie van openbare laadpalen heeft de gemeente een concessie met Vattenfal InCharge (tot en met 2034). De uitrol van de laadpalen voor personenauto's wordt de komende jaren voortgezet. Voor het plaatsen van strategische laadpalen, dat zijn palen die niet zijn opgenomen in de plankaart van Vattenfal, wordt er budget vrijgemaakt. Dit ten behoeve van de inwoners uit de gemeente Wierden.

Lasten 2025 en 2026: € 10.000 per jaar (eenmalig)

  • SVN duurzaamheidslening

In de periode februari 2022 t/m augustus 2024 zijn er 38 leningen aangevraagd. Hiervan zijn er 32 verstrekt, 4 afgewezen en een tweetal nog in behandeling. Het gemiddelde bedrag waarvoor een lening wordt aangevraagd is € 13.000,- tot €15.000,-. Op basis van deze getallen kunnen er naar verwachting nog 13 tot 15 leningen in 2024 worden verstrekt. Voor 2025 wordt een extra storting bij Svn voorgesteld. Deze is becijferd op € 200.000,-.

Investering 2025: € 200.000
Lasten 2025 e.v.: € 7.000 per jaar (structureel)

  • Biodiversiteit in relatie tot verduurzaming bestaande woningen

Bij het verduurzamen van bestaande woningen, zoals bij isolatiewerkzaamheden, is het verplicht diersoorten zoals huismussen, gierzwaluwen en vleermuizen te beschermen (Omgevingswet). Gebouweigenaren moeten ecologisch onderzoek laten uitvoeren en maatregelen nemen om ontheffing aan te vragen. Het opstellen van een Soortenmanagementplan (SMP) en het verkrijgen van een gebiedsontheffing (Pre-SMP) stellen ons in staat om natuurvriendelijke isolatie van woningen in de gemeente Wierden eenvoudiger te maken. Het SMP is ook nuttig bij andere bouwactiviteiten. Het proces van het opstellen van een SMP duurt zo'n een tot twee jaar. In 2024 wordt de aanbesteding voorbereid en uitgevoerd. Ook vindt afstemming plaats over de uitvoering van de ecologische inventarisatie en opstellen van het plan.
In de voorbereidende fase wordt scherp in hoeverre de voor het SMP geraamde kosten reëel zijn en het beschikbaar gestelde budget (€ 110.000) toereikend is om tot uitvoering te kunnen overgaan en of eventueel aanvullend budget noodzakelijk is.

Lasten 2025: P.M. (eenmalig)

Deze pagina is gebouwd op 10/14/2024 16:15:36 met de export van 10/14/2024 16:10:23