Bestaand beleid
- We willen het aantal bijstandsuitkeringen beperken, door zoveel mogelijk mensen die zijn aangewezen op een bijstandsuitkering te begeleiden naar zo regulier mogelijk werk. Voor wie dit (nog) niet mogelijk is zetten we in op het vergroten van de zelfredzaamheid door activering en andere vormen van participatie (o.a. scholing en vrijwilligerswerk).
- We zetten loonkostensubsidie in om mensen met een arbeidshandicap/beperkte loonwaarde te ondersteunen bij het uitvoeren van betaald werk; het gaat hier met name om het realiseren van banen voor mensen die vallen onder het doelgroepenregister garantiebanen. We hebben inmiddels meer dan 40 mensen met loonkostensubsidie bij werkgevers kunnen plaatsen; daarbij is de kandidaat in dienst bij de werkgever en ontvangt de werkgever een loonkostensubsidie ter compensatie van de ontbrekende loonwaarde.
- Met het werkontwikkelbedrijf Ontplooj (voorheen Soweco) zijn afspraken gemaakt over de dienstverlening aan de 'oude' doelgroep Wsw en de realisatie van beschut werk (als voorziening onder de Participatiewet). Daarnaast kan Ontplooj aanvullende dienstverlening bieden, bijvoorbeeld in de vorm van diagnosetrajecten en arbeidsmatige dagbesteding. De eerste raamovereenkomst is afgesloten voor de periode oktober 2021 tot oktober 2026, daarbij worden jaarlijks de afspraken geactualiseerd in een dienstverleningsovereenkomst (dvo) waarin, naast aantallen en tarieven, afspraken zijn opgenomen in de vorm van kritische prestatie-indicatoren, zoals verzuim en duurzaamheid van detacheringen die Ontplooj realiseert. In 2024 gaat het nog om iets minder dan 70 mensen met een sw-indicatie en 6 plaatsen nieuw beschut werk. In opdracht van de gemeente Almelo (eigenaar van de nieuwe stichting) wordt de samenwerking tussen gemeenten en Ontplooj geëvalueerd; de opbrengst van de evaluatie kan worden meegenomen bij de eventuele verlenging van de samenwerking per oktober 2026.
- Het arbeidsmarktbeleid dat we uitvoeren binnen de arbeidsmarktregio Twente, krijgt landelijk te maken met een hervorming van de 'arbeidsmarktinfrastructuur'. Dit betekent dat een aantal loketten/functionaliteiten zal worden samengevoegd, nl. het Werkplein, Leerwerkloket, Twents Fonds voor Vakmanschap en het Regionale Mobiliteitsteam. De nieuwe naam wordt 'Regionaal Werk Centrum' (RWC), formeel zal de nieuwe naam vanaf 2025 worden gevoerd. 2025 is daarbij een tussenjaar waarin de transitie verder moet worden geïmplementeerd, we doorlopen hiervoor regionaal een verandertraject.
- De nieuwe wet inburgering is per 1 januari 2022 in werking getreden; meer taken liggen nu (weer) bij de gemeente, zoals het inkopen van de inburgeringscursussen en het voeren van regie op de inburgeringstrajecten. Inzet is waar mogelijk een hoger taalniveau (B1) en, waar dit niet mogelijk is, het zo snel mogelijk versterken van de zelfredzaamheid van de inburgeraar (Z-route); inmiddels zijn meer dan 50 inburgeraars gestart met hun inburgeringscursus.
- Iedere gemeente moet jaarlijks een aantal statushouders huisvesten. Dit gebeurt op basis van een taakstelling (per half jaar). We willen dat statushouders zo snel mogelijk integreren en participeren. Het gaat om het leren van de taal, meedoen in de wijk, het verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten, het vinden van werk.
- Voor de maatschappelijke begeleiding van statushouders die we in onze gemeente huisvesten maken we gebruik van de diensten van Vluchtelingenwerk Nederland. De begeleiding vindt plaats in nauwe samenwerking met de gemeentelijke regisseurs voorveld en regisseurs participatie.
- Sinds 1 januari 2021 is de wet gemeentelijke schuldhulpverlening (wgs) gewijzigd. Deze wetswijziging biedt de grondslag waarop o.a. energiemaatschappijen, zorgverzekeraars en verhuurders betalingsachterstanden moeten doorgeven aan de gemeente. Tegelijkertijd verplicht de gewijzigde wet gemeenten om alle signalen die zij ontvangen in dit kader op te pakken. Vroegsignalering en preventie is hierbij van groot belang. We willen voorkomen dat mensen grotere financiële problemen krijgen en in armoede terechtkomen. Escalatie van schulden en daarmee samenhangende problemen pakken we daarom zo snel en effectief mogelijk op. Op basis van een evaluatie zijn enkele aanbevelingen voor de doorontwikkeling naar voren gekomen. Belangrijk is om inwoners laagdrempelig te helpen en zo zichtbaar mogelijk te maken op welke hulp en ondersteuning ze kunnen rekenen.
- Door internationale en landelijke ontwikkelingen zien we de laatste tijd het aantal mensen met financiële problemen toenemen. Als gemeente richten wij ons op het versterken van de financiële zelfredzaamheid van inwoners en het stimuleren dat inwoners en met name kinderen in gezinnen met een lager inkomen mee kunnen doen aan de samenleving, bijvoorbeeld op het gebied van sport en cultuur. Preventieve inzet op armoede en schulden levert in belangrijke mate een bijdrage aan het welzijn en gezondheid van inwoners en op deze manier kunnen problemen op andere leefgebieden, die mogelijk leiden tot de inzet van maatwerkvoorzieningen vanuit het sociaal domein, worden voorkomen.
- De gemeente maakt deel uit van de GR Stadsbank Oost Nederland (SON). De SON is een samenwerkingsverband waaraan 21 gemeenten in Twente en de Achterhoek deelnemen. Als “gemeentelijke kredietbank” biedt de Stadsbank een, zowel vanuit maatschappelijk als ook bedrijfseconomische optiek bezien, verantwoord pakket van financiële dienstverlening aan, aan met name minder financieel draagkrachtigen. Het betreft onder andere (sociale) kredietverlening, schuldenregeling, voorlichting en budgetbeheer.